گوگل (موتور جستجو) چگونه کار می کند؟

بدون دیدگاه
1,844

مراحل کاری گوگل شامل crawling – indexing – serving می باشد. گوگل ابتدا توسط ربات های خودش صفحات را پیدا می کند ان ها را متناسب با موضوعی که دارند بررسی و فهرست بندی می کند و سپس متناسب با درخواست کاربران آن ها را اولویت بندی و نمایش می دهد.

وقتی پشت کامپیوتر خود نشسته اید و موضوعی را در گوگل جستجو می کنید، گوگل بلافاصله پس از ارسال درخواست شما، فهرستی از نتایج پیدا شده از سرتاسر وب را برای شما فراهم و ارائه می کند. حال سؤال اینجاست که گوگل چگونه صفحاتی را که مرتبط به درخواست شما است را پیدا می کند و بر چه اساسی، ترتیب نمایش نتایج پیداشده را مشخص می کند؟

به بیان ساده، جستجو در وب مانند جستجو یک موضوع در یک کتاب بسیار بزرگ است و وجود یک فهرست دقیق و کامل خیلی سریع به ما می گوید که هر مطلبی دقیقاً در چه فصل و یا صفحه ای قرار دارد. وقتی که جستجویی در گوگل انجام می شود، گوگل نیز فهرست خود را بررسی می کند تا مرتبط ترین نتایج را متناسب با جستجو کاربران ارائه کند.

مراحل کار موتورهای جستجو ازجمله گوگل :

  • Crawling: پیدا کردن و موردبررسی قرار دادن سایت توسط ربات های موتورهای جستجو

مهم ترین سؤالاتی که در خصوص این مرحله کاری گوگل باید از خود بپرسید این است که آیا گوگل سایت شما را می شناسد؟ آیا توانسته سایت شما را در وب پیدا کند؟

  • Indexing: فهرست بندی و ذخیره کردن اطلاعات سایت

در مرحله دوم از روال کاری گوگل، مهم ترین موضوع این است که آیا گوگل می تواند اطلاعات سایت شما را فهرست بندی و در دیتابیس های خود ذخیره کند؟

  • Serving: ارائه پاسخ به درخواست جستجو کاربران

و در آخرین مرحله کاری گوگل، سؤالی که باید از خود بپرسید این است که آیا سایت شما محتواهای خوب و کاربردی دارد که به جستجوها و درخواست های کاربران مربوط باشد؟

Crawling

Crawl در لغت به معنای خزیدن بوده و به مجموعه عملیاتی گفته می شود که توسط ربات گوگل جهت پیدا کردن صفحات جدید در وب انجام می شود و Crawler به نرم افزارهای خزشگر یا عنکبوت گفته می شود که در سطح وب به پیدا کردن و خواندن صفحات جدید و بروز شده می پردازند.

Crawler - ربات گوگلگوگل از مجموعه عظیمی از کامپیوترها برای فراخوانی و بررسی بیلیون ها صفحه موجود در دنیای وب استفاده می کند و برنامه ای که این فراخوانی و بررسی ها را انجام می دهد گوگل بوت یا ربات گوگل نام دارد. (البته به نام ربات یا عنکبوت نیز شناخته می شود) ربات گوگل از یک الگوریتم بسیار پیچیده و مخصوص به خود استفاده می کند و این برنامه و الگوریتم ها مشخص می کنند که کدام سایت ها و هرکدام هرچند وقت یک بار موردبررسی قرار بگیرند و چه تعداد صفحه از هر سایت فراخوانی و بررسی شود.

گوگل پروسه بررسی صفحات وب را با فهرستی از لینک هایی شروع می کند که همه آن ها را از بررسی های قبلی خود جمع آوری کرده است، بعلاوه اطلاعات و لینک هایی که در نقشه سایت توسط مدیران وب سایت ها فراهم شده است.

هر زمان که ربات گوگل سایتی را بررسی می کند، کلیه لینک های را که هنگام بررسی صفحات مشاهده می کند، به لیست خود جهت بررسی ها بعدی خود اضافه می کند. کلیه سایت های جدید، تغییرات در سایت های فعلی، لینک ها و صفحات حذف شده، همه و همه به قولی یادداشت می شوند تا در فهرست بندی و اطلاعات ذخیره شده نزد گوگل بروز رسانی شوند.

گوگل صریحتا اعلام کرده که بررسی سایت ها و نتایج جستجویی که نشان میدهد را از مبحث درآمد زایی خودش که از طریق Adwords انجام میشود کاملا مجزا کرده است و این عملیات crawl سایت ها کاملا رایگان توسط گوگل انجام می شود و این امکان وجود ندارد که با پرداخت پول درخواست دهیم که سایت ما بهتر و زودتر توسط ربات گوگل بررسی شود.

Indexing

Index که به معنای نشانه گذاری و فهرست بندی کردن است دومین مرحله کاری گوگل می باشد. پس ازاینکه ربات گوگل صفحات وب را پیدا و بررسی کرد گوگل شروع به پردازش اطلاعات تمامی این صفحات خواهد کرد و در طی این پردازش سعی می کند معنا و مفهوم و موضوع اصلی مربوط به هر صفحه را درک کند و بر اساس فاکتورهای خود اطلاعات و صفحات به دست آمده را شاخص گذاری کند و یک فهرست کامل از تمامی کلمات موجود در صفحات به همراه آدرس صفحه ای مربوطه آماده و در بانک های اطلاعاتی خود ذخیره کند. علاوه بر این گوگل تمامی اطلاعاتی اضافی مانند مقادیر تگ های Title یا ALT که به صورت برچسب یا توضیح جانبی در متن استفاده شده است را نیز پردازش می کند.

در این مرحله گوگل محتویات کلیه لینک های که از مرحله قبل جمع آوری کرده است را شروع به بررسی و تجزیه وتحلیل می کند. این دقیقاً همان مرحله ای است که به گوگل کمک می کند زمانی که اشخاص درخواست جستجویی را برای آن می فرستند چه مطلب و چه صفحه ای را از کدام سایت برای ایشان فراهم کند که بهترین نتیجه ممکن باشد و در کمترین زمان ممکن کاربران را به بهترین جواب و نتیجه برساند.

Serving results

Serving results به معنای ارائه نتایج به کاربران است. در مرحله آخر از روال کاری گوگل، وقتی کاربری درخواست را برای جستجو برای گوگل ارسال می کند، گوگل بین تمامی صفحات و اطلاعاتی که در مرحله دوم فهرست بندی کرده است شروع به جستجو می کند و صفحاتی را که طبق تحلیل ها و پردازش های خودش بیشترین نزدیکی و ارتباط را با جستجو کاربر داشته به عنوان نتیجه برمی گرداند.

گوگل بر اساس همین سه مرحله، در کنسول جستجوی خود گزارش ها مربوط به سایت ها و ابزارهای مربوط به هر بخش را دسته بندی و ارائه می کند. بخش های مهم موجود در کنسول جستجو گوگل عبارت اند از:

Ceawl : گزارش ها و ابزارهای مربوط به پیدا کردن و بررسی کردن مطالب و صفحات سایت

Index: گزارش ها و عملیات مربوط به فهرست بندی و ذخیره کردن مطالب و صفحات پیداشده و در خصوص ارائه نتایج گوگل گزارش ها مربوطه را در دو بخش زیر ارائه می کند:

Search traffic: وضعیت ترافیک و بازدید سایت بر اساس کلماتی که کاربران جستجو می کنند

Search appearance: گزارش ها مربوط به نحوه نمایش سایت در نتایج جستجو و ابزارهای برچسب گذاری برای قابل فهم کردن اطلاعات سایت برای گوگل و نمایش بهتر در نتایج جستجو

 

سایر جلسات این دوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.