خطاهای نمایش سایت در گوشی های هوشمند
بدون دیدگاه
1,443

در بخش URL Errors در صورتی که سایت شما برای نمایش در گوشی های هوشمند موبایل دارای خطاهایی باشد در این بخش از گوگل وبمستر لیست این خطاها به شما نمایش داده می شود

Faulty redirects

خطای Faulty redirect مربوط به ریدایرکت های ناقص و معیوب است و اگر چنین خطایی در سایت توسط ربات گوگل پیدا شود در بخش Crawl Errors از گوگل وبمستر قسمت URL errors در تب Smartphones گزارش می‌شود.

در برخی از وب‌سایت‌ها برای سرویس‌دهی به اشخاصی که از کامپیوترهای شخصی یا از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند از لینک‌های مجزا و متفاوتی استفاده می‌شود. در این سایت‌ها، صفحاتی که برای نمایش در کامپیوترهای شخصی طراحی شده‌اند به‌گونه‌ای تنظیم می‌شوند که اشخاصی که از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند را به نسخه موبایلی سایت هدایت کنند (به‌عنوان‌مثال به یک زیر دامنه به آدرس m.example.com هدایت می‌شوند) حال یک ریدایرکت معیوب زمانی رخ می‌دهد که یک صفحه که برای نمایش در نسخه کامپیوتری طراحی شده است، اشتباهاً به یک صفحه دیگر در نسخه موبایلی هدایت شود که هیچ ربطی به صفحه‌ای که شخص درخواست مشاهده آن را داده است ندارد

نمایش خطای faulty redirects در گوگل وبمستر

یک مثال معمول از این نوع خطا زمانی است که همه صفحات طراحی شده سایت برای نسخه کامپیوترهای شخصی همگی به صفحه اصلی سایت نسخه موبایل هدایت می‌شود. در تصویر زیر هدایت لینک دوم و سوم، جزء این هدایت‌های معیوب (Faulty redirect) می‌باشند.

این نوع هدایت‌های بی‌ربط که اشخاص را به صفحاتی غیر از صفحاتی که درخواست داده‌اند هدایت می‌کنند باعث می‌شوند که اشخاص آن مطالب و صفحاتی که انتظار دیدنش را دارند، نبینند و درنتیجه مشاهده آن سایت را متوقف کرده و در سایر سایت‌ها مشغول به بازدید شوند؛ بنابراین وقتی ربات گوگل متوجه می‌شود که همه هدایت‌هایی که برای نسخه‌های موبایلی انجام می‌شود به‌جای اینکه به صفحات مربوط و متناظر خودشان هدایت شوند همگی به صفحه اصلی سایت یا صفحات غیر مرتبط دیگر هدایت می‌شوند.

نمایش خطای faulty redirects در گوگل وبمستر

همچنین ممکن است در نتایج جستجو پیغام: May open the site’s home page (ممکن است صفحه اصلی سایت برای شما باز شود) برای اشخاص نمایش داده شود. البته اشخاص با کلیک بر روی گزینه Try Anyway می‌توانند همچنان درخواست باز شدن صفحه جستجو شده را بدهند.

خطا نتایج جستجو گوگل زمانی که صفحات طراحی شده برای نمایش در کامپیوترها به صفحات غیر معادل در نسخه موبایلی هدایت شود

حال تصور کنید که شخص بعدازاینکه با اینترنت کند موبایلی به صفحه اصلی سایت هدایت شد باید به جستجو مطلب و صفحه موردنظرش در آن سایت بپردازد و این کار چقدر سخت و زمان‌بر است و جز یک تجربه بد چیزی برای اشخاص نخواهد داشت. جدایی از این موارد، این هدایت‌های ناقص و معیوب بر روی بررسی و فهرست کردن اطلاعات سایت و حتی بر روی الگوریتم‌های رتبه‌بندی موتورهای جستجو نیز تأثیر منفی داشته و باعث ایجاد مشکل خواهند شد.

در ادامه چندین نکته ارائه‌شده است که کمک می‌کنند یک وب‌سایت جستجو پسند و مناسب برای موبایل‌های هوشمند داشته باشید و همچنین به خطای Faulty redirect نیز برخورد نکنید:

  1. توسط موبایل شخصی خود چند جستجو مرتبط با سایتتان انجام دهید و بر اساس نتایج و صفحات نمایش داده‌شده بررسی کنید که سایتتان چگونه رفتار می‌کند. (البته می‌توان مرورگر ویندوز را نیز بر اساس پیش‌نمایش برای گوشی‌های موبایلی تنظیم کرد و در آن حالت جستجو را انجام داد)
  2. از لینک‌های دارای خطا که در گزارش‌های این بخش از کنسول جستجو ارائه‌شده است به‌عنوان یک نقطه شروع استفاده کنید تا بتوانید دقیقاً متوجه شوید که اشکال مربوط به کدام قسمت از تنظیمات سرور و یا سایت می‌باشد.
  1. اگر برای صفحه‌ای در نسخه کامپیوتری سایت، صفحه مشابه و معادل برای نسخه موبایلی ندارد، اشخاص را به همان صفحه در نسخه کامپیوتری سایت هدایت کنید، نیازی نیست صفحاتی که نسخه موبایلی آن‌ها وجود ندارد را به صفحه اصلی سایت در نسخه موبایلی هدایت کنید. در این موارد هیچ کاری انجام ندادن خیلی بهتر از انجام کار به‌صورت اشتباه است.
  2. و بهترین کار ممکن این است که سایت خود را به‌صورت واکنش گرا (ریسپانسیو) طراحی کنید تا مطالب و محتویات سایت به‌صورت یکسان ‌هم برای اشخاصی که از موبایل استفاده می‌کنند و هم برای اشخاصی که از کامپیوترهای شخصی برای مشاهده سایت استفاده می‌کنند نمایش داده شود.

URLS blocked for smartphones

این خطا تحت عنوان “Blocked” در تب Smartphone در بخش URL errors نمایش داده می‌شود.

اگر در گزارش‌های بخش Crawl Errors چنین خطایی برای لینکی از سایت گزارش شود بدین معناست که دسترسی به آن لینک توسط دستورات موجود در فایل robots.txt برای ربات مخصوص گوگل برای گوشی‌های هوشمن مسدود شده است.

این نوع خطا الزاماً مختص گوشی‌های هوشمند نیست و دسترسی به لینک‌هایی از سایت که برای نمایش در کامپیوترها هستند نیز ممکن است مسدود شود. بااین‌حال نمایش این خطا حاکی از این است که فایل robots.txt باید ویرایش شود و اجاره بررسی لینک‌های سایت که مخصوص نمایش در گوشی‌های هوشمند هستند به ربات گوگل داده شود.

اگر دسترسی ربات گوگل به لینک‌هایی از سایت که برای نمایش درگوشی‌های هوشمند هستند مسدود باشد، درنتیجه اجازه بررسی و فهرست بندی صفحات مربوطه به ربات گوگل داده نخواهد شد و به‌تبع این لینک‌ها در لیست نتایج موتورهای جستجو نخواهند آمد.

برای رفع این نوع خطا فایل robots.txt سایت را بررسی کنید و مطمئن شوید که ناخواسته دسترسی ربات گوگل برای گوشی‌های هوشمند را برای بخش‌هایی از سایت خود مسدود نکرده باشید.

Flash content

چنانچه گوگل به خطاهایی از این نوع در سایتی برخورد کند گزارش‌های مربوطه را در صفحه Crawl errors در بخش URL Errors در تب مربوط به گوشی‌های هوشمند (Smartphones) ارائه می‌کند.

این نوع خطا، لینک‌هایی از سایت را مشخص می‌کند که محتوای آن‌ها در فایل‌های فلش ارائه‌شده است. چون بسیاری از دستگاه‌ها قادر به خواندن و اجرای فایل‌های فلش نمی‌باشند (فرمت فلش در سیستم عامل‌های ios و اندروئید در نسخه‌های بعد از ۴.۱ دیگر پشتیبانی نمی‌شوند)

همچنین هنگام نمایش لینک‌هایی از سایت در نتایج جستجو که حاوی فایل‌های فلش هستند، پیغامی به اشخاص نمایش داده می‌شود که در این لینک از فایل‌های فلش استفاده شده است و ممکن است در سیستم شما باز نشود:

نمایش پیغام در نتایج جستجو گوگل زمانی که در محتوای صفحه از فلش استفاده شده باشد

لینک‌ها نمایش داده‌شده را بررسی کنید و سعی کنید صفحاتی که بر اساس فرمت فلش طراحی شده‌اند یا فایل‌های فلش در محتواهای آن صفحات استفاده شده است را حذف کنید.

همچنین مطمئن شوید که ربات گوگل اجازه بررسی تمام قسمت‌ها و فایل‌های موجود در سایت را دارد، چراکه الگوریتم‌های گوگل برای اینکه بتوانند دید درستی از تنظیمات ظاهری سایت و نوع نمایش آن داشته باشند، نیاز به دسترسی به کلیه فایل‌های و متعلقات موجود در صفحات دارند، مانند فایل‌های css، جاوا اسکریپت‌ها و عکس‌ها که محتوا و نحوه نمایش مطالب سایت را تشکیل می‌دهند. (برای اینکه مطمئن شوید الگوریتم‌ها و ربات‌های گوگل دسترسی کامل به سایت را دارند می‌توانید از ابزار fetch as Google موجود در کنسول جستجو استفاده کنید).

توصیه می‌شود وب‌سایت خود را بر اساس طراحی‌های واکنش گرا، طراحی و پیاده‌سازی کنید. این نوع طراحی که توسط گوگل نیز توصیه‌شده است اجازه می‌دهد یک سایت جستجو پسند که سازگار با همه انواع دستگاه‌ها نیز می‌باشد را داشته باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.