چک لیست قابلیت های سئو برای سیستم مدیریت سایت

  1. سلام وبمستر
  2. آموزش سئو
  3. چک لیست قابلیت های سئو برای سیستم مدیریت سایت
چک لیست سئو برای CMS
بدون دیدگاه
1,103

در این مقاله می پردازیم به بررسی و ارائه یک لیست جامع از تمامی قابلیت ها و امکاناتی که سیستم مدیریت محتوا سایت یا فروشگاه اینترنتی شما باید داشته باشد تا بتوانید روند سئو سایت خودتان را به خوبی و با قدرت انجام دهید.
در روند سئو سایت بسیاری از کارها و اقداماتی که ما انجام می دهیم به قابلیت های فنی سیستم نرم افزاری سایتمان بر می گردد، یعنی باید این قابلیت ها را داشته باشد تا شما بتوانید سئو سایت خود را انجام دهید و یک سئوی قدرتمند را برای شغل و سایتتان شروع کنید.

اگر در شروع انتخاب سیستم طراحی سایت و cms خود هستید، فرقی نمی کند که :

  1. تصمیم دارید از سیستم های مدیریت محتوا اپن سورس استفاده کنید.
  2. و یا تصمیم دارید از سیستم های اختصاصی شرکت ها برای طراحی سایت یا فروشگاه خود استفاده کنید.
  3. و یا می خواهید یک شخص یا یک شرکت نرم افزاری برنامه نویسی سفارشی برایتان انجام دهند.

از این لیست می توانید کمک بگیرید برای بررسی، انتخاب یا خرید سیستم مورد نیاز برای مدیریت وبسایتتان.

همچنین اگر سیستم و سایت شما در حال حاضر پیاده سازی شده است یا تصمیم به سفارش و ساخت مجدد سایت خود را دارید، می توانید بررسی کنید که آیا قابلیت ها زیر در سیستم مدیریت سایت و فروشگاه شما وجود دارد یا خیر و در صورتی که این قابلیت ها را ندارد، اقدام کنید و درخواست پیاده سازی آن ها را به برنامه نویس یا شرکتی که سایت خود را از ایشان تهیه کرده اید، بدهید.

متاسفانه باید بگویم که بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا سایت اصطلاحا SEO friendly نیستند، یعنی استانداردهای لازم برای سئو سایت را ندارند خصوصا سیستم های سفارشی و آن ها که به صورت اختصاصی کدنویسی می شوند. و متاسفانه زمانی بحث سئو سایت و کسب رتبه در گوگل برای اشخاص و مدیریان و صاحبان کسب و کارها مطرح می شود که معمولا سایت خود را سفارش داده اند و سپس تصمیم در استخدام یک شخص سئو کار می گیرند یا تصمیم به واگذاری سئو سایت خود به یک شرکت می گیرند و این جاست که معمولا مشکل آغاز می شود یا کار به بن بست بر می خورد، یا نیاز است که تغییرات زیادی در سایت و سیستم گرفته شود یا (معمولا) شخص یا تیم سئو کار آن پروژه را قبول نمی کند چون می دانند با محدودیت های زیادی در آن سیستم مدیریت سایت برخورد خواهد کرد که موانع جدی برای پیش بردن روند سئو سایت هستند.

شما می خواهید یک سفری را آغاز کنید و به این فکر کنید که چه تجهیزات و ابزارها و وسایلی باید همراه شما باشد تا بتوانید از سفر خود لذت ببرید، لذتی که در نتیجه بودن در صفحه اول گوگل و صدر نتایج جستجو می باشد و تماس ها و مشتریان زیادی از آن برای شما حاصل خواهد شد.

سیستم های مدیریت سایت که SEO friendly هستند به طور کلی خصوصیات زیر را دارند و در موارد زیر به شما کمک می کنند:

  1. به موتورهای جستجو کمک می کنند تا به سادگی سایت ما را دسترسی داشته باشند و بتوانند بخوانند.
  2. به شما کمک می کنند بتوانید صفحات مورد نظر در سایت را بر اساس کلمات کلیدی هدف به خوبی بهینه سازی کنید و سیگال های قوی و صحیحی را در خصوص آن کلمه کلیدی و موضوع هدف برای ربات ها و الگوریتم های گوگل صادر کنید.
  3. به شما کمک می کنند لینک سازی ها استاندار و قوی در سایت خود داشته باشید و همچنین محتوای شما به سادگی و به سهولت در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود.
  4. به شما کمک می کنند که بتوانید یک تجربه کاربری خوب را برای مخاطبان سایتتان هنگام مراجعه و مشاهده سایت رقم بزنید.
  5. به شما کمک می کنند تا بتوانید فرصت هایی را در سایت به کاربران پیشنهاد بدهید و آن ها را طبق نیازشان و استراتژی و اهداف خودتان هدایت کنید.
  6. به شما کمک می کنند تا بتوانید سایت خود را به خوبی نگهداری و بروز رسانی کنید و توسعه دهید، قابلیت هایی که به صورت مستقیم در سئو سایت تاثیر گذار نیستند اما به صورت غیر مستقیم می توان گفت تاثیر بسیار بالایی در روند رشد سایت شما در نتایج جستجو خواهند داشت.

این ۵ مورد در حقیقت کلیات سیستم مدیریت محتوایی شما است که باید دارا باشد که در ادامه در مورد هر بخش با جزئیات دقیق و اینکه دقیقا چه قابلیتی در سایتتان باید وجود داشته باشد صحبت خواهیم کرد.

بنابریان اگر در حال راه اندازی سایت یا سفارش طراحی سایت خود هستید یا تصمیم به سئو سایت فعلی دارید این چک لیست را بررسی کنید: مطمئنا به شما بسیار کمک خواهد کرد:

توجه: برخی از موارد ذکر شده در این چک لیست فنی بوده و حتی برخی نیاز به دانش برنامه نویسی داشته، تا بتوانید تشخیص دهید که آیا آن قابلیت در سیستم مدیریت محتوا سایت شما یا در برنامه نویسی که برای سایتتان انجام می شود لحاظ شده است یا خیر، در این مقاله این موارد به صورت کلی در حال حاضر ارائه شده است و حداقل شما می توانید این لیست را با شخصی یا شرکتی که طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی شما را انجام داده است جک کنید، بعد از اتمام کامل این مقاله، نحوه بررسی تک تک این موارد را ارائه خواهیم کرد تا عزیزانی که با اصطلاحات فنی و برنامه نویسی آشنایی ندارند نیز بتوانند بسادگی سیستم مدیریت سایت خود را چک کنند و ببینند که آیا آن قابلیت در سیستم مدیریت سایت آن ها وجود دارد یا خیر.

بخش اول: قابلیت های فنی خود سیستم مدیریت محتوا سایت

۱-۱ از متا تگ ها پشتیبانی کند.

در روند سئو سایت، سیستم مدیریت سایت شما باید قابلیت تنظیم متا تگ ها را داشته باشد، متا تگ ها به ربات های جستجوگر کمک می کنند درک بهتری از سایت شما داشته باشند. در قدم اول بهتر است مطمئن شوید که سیستم مدیریت محتوا سایت شما اجازه تنظیم و ویراش متا تگ های زیر را در اختیار شما قرار می دهد:

  • توضیحات متا (متاتگ توضیحات) (Meta Description):

  1.  جهت ارائه یک خلاصه از محتویات صفحه برای موتورهای جستجو که معمولا از همین توضیحات در بخش نتایح جستجو ها به کاربران نمایش داده می شود.
  • متا ربات ها (Meta Robots):

  1.  جهت ارائه یک سری دستورالعمل ها به ربات های جستجو گر هنگام پیداکردن و مراجعه به یک صفحه از سایت، که مهمترین آنها شامل موارد زیر می باشد:
    • Index و noindex: می توانید به ربات های موتورهای جستجو درخواست دهید که صفحات مربوطه را به نتایج جستجوها اضافه و یا از لیست نتایج جستجو حذف کنید.
    • Follow و nofollow: جهت اعلام به موتورهای جستجو برای دنبال کردن (انتقال اعتبار) یا دنبال نکردن لینک های سایت (معمولا لینک های خروجی)
    • Noarchive: با این دستور شما می توانید به موتورهای جستجو درخواست دهید صفحات شما را کش نکنند.
    • Nosnippet: دستوری برای جلوگیری موتورهای جستجو از کش کردن صفحات و نمایش اسنیپت ها در سایت (توضیحات نوشته یا همان تگ Description را در نتایج جستجو نمایش نخواهد داد)
    • None: مانع انجام کلیه فعالیت های ربات های جستجوگر در سایت می شود
برخی متا تگ ها و متا ربات هایی نیز وجود دارند که در گذشته اهمیت داشته اند و درحال حاضر توسط موتورهای جستجو چشم پوشی می شوند و موتورهای جستجو دیگر از محتوا آن ها هیچ کمکی نمی گیرند و استفاده از آن ها در هر صفحه از سایت هیچ کمکی به روند سئو سایت شما نکرده و اهمیتی ندارد که سیستم شما این تگ ها را پشتیبانی کند، مثل:  کلمات کلیدی متا (Meta Keywords) و یا متا ربات noodp و noydir که برای توضیحاتی است که دایرکتوری های چون dmoz و yahoo برای سایت شما در سایت خودشان قرار می دهند و با این دستور از موتورهای جستجو می توانستید درخواست دهید که از توضیحات سایت شما که در این دایرکتوری ها هست در نتایج جستجو خودش استفاده نکند.

۱-۲  محتوا ها و استایل ها مجزا از یکدیگر باشند.

نحوه نمایش محتوا صفحات سایت استاندارد باشد.
محتوا سایت شامل دو قسمت است، یکی خود متن، نوشته ها و تصاویر و … است و یکی هم شامل نحوه نمایش ظاهری آن ها در سایت که به کمک کدهای مثلا CSS و جاوا، ظاهر نمایشی محتواها مشخص می شود مثلا فونت، استایل ها و …. حال منظور از این استاندارد بودن محتوا این است که خود محتوا ها از این نحوه نمایش ها جدا باشند و برای این موضوع بهتر است موارد زیر در سیستم مدیریت سایت رعایت شده باشد:

  • CSS ها و اسکریپت ها مثل کدهای جاوا از هم جدا باشند.
  • در طراحی صفحات از جداول استفاده نشده باشد.
  • از کدها و تگ های اضافی و غیر ضروری در صفحات سایت استفاده نشده باشد.
  • از فلش در طراحی سایت استفاده نشده باشد (بهتر است تمامی صفحات بر اساس HTML5 طراحی و پیاده سازی شده باشند)

۱-۳ سرعت بارگذاری صفحات سایت، بهینه باشد.

سرعت بارگذاری صفحات سایت یکی از فاکتورهای مهم در سئو سایت است و قطعا سرعت خوب سایت باعث یک تجربه عالی برای کاربران هنگام استفاده از سایت می شود.
نکات فنی که برای این بخش می تواند مورد بررسی قرار گیرند تا حدودی تخصصی هستند که البته همه را در ادامه ذکر خواهیم کرد، اما شما می توانید با استفاده از ابزارها و سایت های که وجود دارند سرعت سایت خود را تست کنید و با بررسی های فنی ملاحضه خواهید کرد که، سایت و یا صفحات دلخواه سایت شما در چه وضعیتی قرار دارند (سرعت بازشدن صفحات) و چه ایرادات فنی در صفحات سایت شما وجود دارد که بر روی این سرعت سایت تاثیر می گذارد.
به عنوان مثال می تواند از یکی از سرویس ها  خدمات خود گوگل تحت عنوان (PageSpeed tools) استفاده کنید که از آدرس زیر قابل دسترس می باشد:

https://developers.google.com/speed

این سرویس ابزار و سرویس های ارائه می دهد که بتوانید سرعت لود صفحات را تست کنید و نسبت به بهینه کردن سرعت بارگذاری صفحات سایت خود اقدام کنید.

همچنین میتوانید از سایت gtmetrix.com نیز استفاده کنید، سایت جی تی متریکس، سایت شما را لحاظ سرعت بارگذاری آنالیز می کند و گزارشات کاملی از سرعت سایتتان در اختیارتان می گذارد.

اما به طور کلی موارد زیر را در خصوص سرعت بارگذاری صفحات سایت چک کنید و ببینید که آیا cms شما این قابلیت ها را دارد یا خیر:

  • محتوا صفحات و فایل های مربوط به استایل و نمایش ظاهری (css ها و …) از همدیگر جدا باشند.
  • در صفحات سایت از محتواهای غیرضروری یا مخفی استفاده نشده باشد.
  • در سیستم شما از تکنیک CSS Sprite استفاده شده باشد در بارگذاری تصاویر مجموعه‌ای از تصاویر که در یک تصویر قرار می‌گیرند
  • حداقل بود تعداد فایل های مورد نیاز برای صفحات و حداقل بودن درخواست های Http جهت بارگذاری کامل یک صفحه از سایت.
  • Css ها و جاوا اسکریپت ها به صورت خارجی بارگذاری شده باشند.
  • اسکریپت های css در بالای صفحات قرار گرفته باشند.
  • جاوا اسکریپت ها در پایین صفحات قرار گرفته باشند.
  • از قابلیت های فشره سازی در بارگذاری صفحات استفاده شده باشد.
  • قابلیت کش کردن صفحات سایت در سیستم مدیریت محتوا وجود داشته باشد (قابلیت ایجاد نسخه های کش از صفحات سایت)
  • قابلیت استفاده از Content Delivery Network یا همان cdn در سیستم وجود داشته باشد.
  • از قابلیت فلش یا آی فرم در نمایش و بارگذاری اطلاعات صفحه استفاده نشده باشد

۱-۴ فایل Robots.txt داشته باشد و قابلیت ویرایش آن از طریق سیستم مدیریت محتوا سایت امکان پذیر باشد.

robots.txt فایلی است متنی که دقیقا با همین نام در روت وب سایت قرار می گیرد. این فایل یک دستورالعمل برای ربات های موتورهای جستجو است که برای آن ها مشخص میکند که به کدام یک از بخش های سایت نمی توانند دسترسی داشته باشند و نباید آن صفحات و بخش ها را فهرست بندی کنند مثل صفحات ورود به بخش مدیریت

  • سیستم مدیریت سایت شما بهتر است که این فایل را داشته باشد و بتوانید دستورات آن را از داخل خود سیستم مدیریت محتوا ویرایش کنید.

۱-۵ محتواها (صفحات) تکراری ایجاد نکند.

محتوای تکراری یا اصطلاحا Duplicate content زمانی اتفاق می افتند که یک محتوا سایت توسط چند لینک مختلف قابل دسترس باشد. که سیستم های غیر استاندارد با اینکار به رتبه بندی سایت ها لطمه وارد می کنند.

  • یک سیستم مدیریت محتوا استاندارد نباید برای صفحات شما لینک های تکراری ایجاد کند
  • یکی از حالت های ایجاد صفحات تکراری، لینک های سایت با پیشوند www یا بدون پیشوند www است، و سیستم مدیریت محتوا شما باید اجازه دهد بتوانید یکی از این دو حالت را برای سایت خود انتخاب کنید و تمام لینک های سایت فقط با یک حالت قابل دسترس باشند نه اینکه با هر دو حالت با پیشوند www و بدون www قابل دسترس باشند.
  • قابلیت تعریف تگ کنونیکال برای صفحات سایت (rel=”canonical”): زمانی که شما محتوا تکراری و مشابه در سایت خود دارید توسط این تگ می توانید برای ربات های جستجو گر مشخص کنید که کدام لینک اصلی و ارجح تر می باشد.

۱-۶ قابلیت ایجاد نقشه XML سایت را به صورت اتوماتیک و داینامیک داشته باشد.

نقشه سایت XML یک ابزار اطلاع رسانی برای موتورهای جستجو است، تا موتورهای جستجو بتوانند متوجه تمامی صفحات سایت بشوند و بتوانند تمامی لینک ها و صفحات ایجاد شده در سایت را به سادگی پیدا کنند، خصوصا در سایت های با تعداد صفحات بالا مثلا سایت های خبری، آموزشی، فروشگاهی با محصولات بالا و …

توجه: این نقشه سایت، با نقشه HTML سایت متفاوت است (نقشه ای که معمولا لینک تمامی صفحات و بخش ها را برای کاربران نمایش می دهد)

  • سیستم مدیریت محتوا سایت باید قابلیت ساخت نقشه سایت xml ر اداشته باشد.
  • لینک های صفحات جدید باید به صورت اتوماتیک به نقشه سایت اضافه شوند.
  • بروز رسانی های که در صفحات مختلف سایت انجام می شود به صورت اتوماتیک در نقشه سایت تنظیم شود، مثلا تاریخ آخرین بروزسانی مطلب
  • برای محتواهای مختلف، نقشه سایت ها مجزا ایجاد شود مثلا محتوا متنی، تصویری، ویدئویی
  • نقشه سایت xml ایجاد شده با استاندارهای سایت sitemaps.org تطابق داشته باشد.
  • برای سایت هایی با محتواهای بسیار زیاد قابلیت ایجاد “فهرست” نقشه سایت وجود داشته باشد. حجم فایل نقشه سایت و یا تعداد لینک های که در نقشه سایت می تواند درج شود به ترتیب حداکثر ۵۰ مگابایت و ۵۰،۰۰۰ لینک می باشد و برای سایت های بزرگ باید قابلیت ایجاد فهرستی از نقشه سایت های متعدد وجود داشته باشد و هر نقشه سایت این حداکثر ها در آن رعایت شده باشد و لیست آن ها در فایل فهرست نقشه سایت برای موتورهای جستجو قرار گیرد.

۱-۷ برای سایت های چند زبانه قابلیت تنظیم متاتگ های مربوط را داشته باشد.

سیستم استاندارد برای مدیریت سایت های چند زبانه باید به گونه ای باشد که محتواهای یکسان (معادل) در سایر زبان ها مجزا باشند و بهترین حالت برای مدیریت صفحات مربوط به سایت های چند زبانه قابلیت مدیریت به صورت پوشه ای در دامنه سایت است مثلا برای سایت نسخه انگلیسی سایت صفحات بخش انگلیسی مانند نمونه های زیر قابل ایجاد و مدیریت باشند

  • org/en
  • org/en/seo

به نحوی که نیاز به ایجاد و مدیریت سایت های متعدد برای سایر زبان ها نباشد.

  • هر زبان و صفحات مربوط در یک پوشه (شاخه) مجزا قابل آدرس دهی باشند.
  • قابلیت مدیریت آدرس های مختلف برای سایر زبان ها توسط سیستم مدیریت محتوا سایت وجود داشته باشد:
    • استفاده از cctld ها یا gtld های مختلف
    • استفاده از ساب دامنه ها مختلف
  • قابلیت تنظیم تگ های rel=”alternate” hreflang=”language“ برای صفحات سایر زبان ها، تا به کمک این تگ ربات های جستجوگر بتوانند متوجه شوند صفحات معادل یک صفحه در سایز زبان ها کدام صفحات هستند.

۱-۸ قالب (Template) بهینه داشته باشد.

قالب سایت بایستی هم سرعت بارگذاری بالا داشته باشد و هم بتواند روند ساخت صفحات زیبای مختلف و متنوعی را برای سایت فراهم کند.

  • قابلیت ایجاد و مدیریت قالب های متعدد و مختلف برای صفحات مختلف سایت وجود داشته باشد. ( که این کار باعث ایجاد حس خوبی از مراجعه و دیدن صفحات مختلف برای کاربران خواهد داشت).
  • خود قالب ها سئو شده باشند و از قابلیت کش برای بالا بردن سرعت بارگذاری بهرمند باشند.

موضوع قالب های سایت می تواند یک موضوع کاملا مجزا با فاکتورهای بسیار متعدد باشد که در مقاله مجزای دیگری در این مورد صحبت خواهیم کرد و چک لیستی را فقط برای قالب سایت ارائه خواهیم کرد، تا بتواند به شما در روند خرید یا سفارش قالب برای سیستم مدیریت محتوا سایتتان کمک کند بخصوص برای سیستم های مدیریت محتوایی مثل ووردپرس و جوملا که قالب های بسیار متعددی برای آن ها ارائه شده است و فقط زیبایی ظاهری را ملاک انتخاب و خرید قالب سایت قرار ندهیم

۱-۹ صفحه ۴۰۴ ارائه کند و قابلیت طراحی و ویرایش این صفحه توسط سیستم مدیریت محتوا امکان پذیر باشد.

برای صفحاتی از سایت که وجود ندارند (کاربر لینک اشتباه وارد می کند یا صفحاتی از سایت که حذف شده اند و ریدایرکتی (ریدایرکت ۳۰۱) ایجاد نشده یا توسط سایر سایت ها لینک اشتباهی به سایت داده شده) قابلیت برگرداندن کد وضعیت ۴۰۴ وجود داشته باشد و ترجیحا نمایش یک صفحه با پیغام خطای ۴۰۴، تا کاربران متوجه شوند صفحه ای که می خواهند ملاحضه کنند وجود ندارد.

  • سیستم مدیریت محتوا شما باید کد وضعیت ۴۰۴ را برای لینک های که وجود ندارد برگرداند
  • سیستم مدیریت محتوا شما باید یک صفحه ۴۰۴ نمایش دهد که لینک مورد نظر وجود ندارد
  • سیستم مدیریت محتوا شما (یا قالب سایت) باید اجازه دهد بتواند صفحه ۴۰۴ را سفارشی کنید و مطلب و تصاویر و لینک های مورد نظر را در آن صفحه طراحی و چیدمان کنید.

۱-۱۰ کدنویسی های سایت بر اساس استاندارد W3C باشد.

تمامی کدنویسی های انجام شده برای سایت (HTML, Javascript  و  CSS) باید بر اساس استاندارد های وب W3C بوده و معتبر باشند.

استاندارد W3C مخفف جمله World Wide Web Consortium کنسرسیوم شبکه جهانی وب می باشد و کل هدف w3c ایجاد استاندارهایی برای وب سایت ها است تا وب سایت ها در تمامی مرورگرهای سراسر دنیا سازگار باشند. سازمان W3C سرویس آنلاینی را برای بررسی معتبر بودن کدها به عموم ارائه داده است که از لینک زیر می توانید ملاحضه کنید:

http://validator.w3.org

البته از میان کل وب سایت های موجود شاید کمتر از ۱% درصد هم از این استانداردهای طراحی به صورت کامل استفاده می کنند. اگر در لینک فوق سایت های بزرگ و مطرح دنیا را هم وارد کنید میبینید که بسیاری از شرکت های بزرگ جهانی نیز دارای این استاندارد ها نمی باشد.

بخش دوم: قابلیت های مربوط به محتوا و کپی رایتینگ

در حال بروز رسانی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.