index status گزارش لینک های فهرست شده در گوگل
بدون دیدگاه
714

در ادامه آموزش بخش های مختلف گوگل وبمستر در این مقاله می پردازیم به گزارشات بخش index status از گوگل وبمستر، گزارشات ارائه‌شده در قسمت Index Status در دو بخش Basic و Advanced ارائه می گردد. در بخش Basic فقط تعداد کل لینک هایی از سایت که در فهرست گوگل قرارگرفته و اضافه شده است ارائه می گردد و در بخش Advanced اطلاعات بیشتری ارائه می گردد که شامل موارد زیر است:

گزارشات index status از گوگل وبمستر

بررسی گزاش های بخش Index Status طبق شماره گذاری ها تصویر فوق

  1. تعداد کل لینک‌هایی که به فهرست گوگل اضافه‌شده است (Total indexed)

این گزارش همان مقداری است که در قسمت Basic نیز ارائه می‌شود و تعداد کل لینک‌هایی از سایت است که توسط گوگل فهرست شده و جهت نمایش در نتایج جستجو استفاده می‌شود و البته همراه با سایر لینک‌هایی از سایت که ممکن است گوگل از طریق سایر روش‌های دیگر آن‌ها را پیدا کند. این مقدار به‌ مرور زمان و با اضافه کردن صفحات جدید یا حذف صفحات فعلی تغییر می‌کند.

همیشه تعداد کل لینک‌هایی که از یک سایت فهرست بندی و ذخیره می‌شود (indexed URLs) نسبت به‌کل لینک‌های از آن سایت که توسط گوگل بررسی می‌شود (crawled URLs) به‌طور قابل ملاحظه‌ای کمتر است، زیرا لینک‌های که توسط گوگل فهرست بندی و ذخیره می شوند و تعداد کل آن در این قسمت از کنسول جستجو ارائه می‌گردد، مستثنا لینک‌های تکراری و یا صفحات و مطالبی است که توسط چند لینک مختلف قابل‌دسترس هستند و همچنین لینک های صفحاتی که توسط برچسب noindex بررسی و فهرست کردن آن‌ها برای موتورهای جستجو محدود شده است.

  1. لینک‌هایی که دسترسی به آن ها برای ربات گوگل مسدود شده است (Blocked by robots.txt)

تعداد کل لینک هایی از سایت که اجازه دسترسی و بررسی آن ها برای ربات‌های گوگل توسط فایل robots.txt محدود شده است.

  1. لینک‌هایی که از نتایج جستجو گوگل حذف‌شده‌اند(URL removed)

آمار ارائه‌شده در این قسمت مربوط به تعداد کل لینک‌هایی از سایت است که درنتیجه درخواست خود مدیر سایت و به کمک ابزار URL removal از لیست نتایج جستجو گوگل حذف‌شده‌اند.

برای سایت‌های بزرگ در گزارش‌ها و نمودار ارائه‌شده در این بخش درصورتی‌که آمار مربوط به هر یک از گزینه‌ها بسیار بیشتر از سایر گزینه‌ها باشد و درنتیجه نتوان نمودار را به‌خوبی و با دید باز برای گزینه با مقادیر کمتر مشاهده کرد، می‌توانید علامت مربوط به سایر گزینه‌ها را بردارید و بر روی گزینه Update کلیک کنید تا بتوانید نمودار مربوط به گزینه موردنظر را به‌صورت جداگانه ملاحظه و بررسی کنید.

نحوه استفاده از گزارش‌ها ارائه شده در بخش Index Status

  • به دنبال افزایش ثابت و یکنواخت در نمودار ارائه‌شده باشید.

رشد ثابت تعداد صفحاتی از سایت که توسط گوگل بررسی و فهرست بندی می‌شوند نشان از آن است که گوگل به‌خوبی و به‌صورت منظم به محتواهای ارائه‌شده در سایت دسترسی دارد و درنتیجه محتوا سایت به‌طور مرتب در حال بررسی و فهرست بندی شدن توسط گوگل است.

  • افت‌های ناگهانی نمودار را به‌دقت بررسی کنید.

درصورتی‌که یک افت شدید و ناگهانی در تعداد صفحاتی که توسط گوگل فهرست بندی شده‌اند ملاحظه کردید بدین معنا است که یا سرور سایتتان قطع شده است یا بار و فشار بیش از اندازه بر روی سرور سایت وجود دارد و یا مشکلی برای گوگل جهت دسترسی به محتواهای سایت به وجود آمده است.

  • به افزایش غیرعادی تعداد صفحات فهرست شده دقت کنید.

افزایش غیرمنتظره صفحات فهرست شده و تعداد لینک‌ها بسیار بالا بدین معنا است که سایت شما دچار مشکل شده است و علت آن می‌تواند مواردی مختلفی ازجمله محتواهای تکراری، دسترسی به صفحات و مطالب یکسان از طریق لینک‌های متعدد و یا تولید صفحات متعدد در سایت به‌صورت خودکار و یا حتی هک شدن سایت باشد.

در بسیاری از این موارد هنگامی که گوگل مشکل و اختلالی را در سایتی پیدا می‌کند با فرستادن پیغامی، مدیر سایت را مطلع خواهد کرد. (پیشنهاد می کنیم بخش تنظیمات مربوط به اطلاع رسانی‌های ایمیلی را در حساب کنسول جستجو خود حتماً بازبینی و تنظیم کنید تا اطلاع رسانی‌های مربوط به سایت خود را به صورت مستقیم توسط ایمیل دریافت کنید)

  • هر تغییر ناگهانی که رخ می دهد را به‌دقت بررسی کنید

در صورتی که در چند نمودار، افت یا افزایش ناگهانی و شدید ملاحظه کردید سایت خود را به‌دقت بررسی کنید چراکه این افت یا افزایش شدید ناشی از به وجود آمدن مشکلی در تنظیمات سایت، تغییر مسیر آدرس ها و لینک های سایت و یا ایجاد مشکلات امنیتی در سایت است.

وضعیت فهرست بندی انجام‌شده از سایت و نمایش در نتایج جستجو

گاهی اوقات اطلاعاتی که در گزارش‌های بخش Index Status از کنسول جستجو نمایش داده می‌شود به‌طور کامل در نتایج جستجوی گوگل منعکس نمی‌شوند. در برخی از موارد قبل از اینکه گوگل نتایج مربوط به جستجوها را آماده و ارائه کند برخی فیلترها را بر روی نتایج اعمال می‌کند و این فیلترها در اینکه چه نتایجی در جستجوها نمایش داده شود تأثیرگذار خواهند بود.

این فیلترها شامل مواردی مختلفی است ازجمله حذف برخی صفحات به خاطر یک سری دلایل قانونی به تشخیص خود گوگل یا حذف برخی صفحات که به درخواست خود مدیریت سایت بوده و یا به دلیل اینکه سایت یا برخی صفحات در حال حاضر در دسترس نبوده‌اند و یا حذف نتایج به خاطر جرائم دستی اعمال شده توسط گوگل بر روی سایت یا برخی از صفحات.

ازآنجایی‌که این فیلترها معمولاً به خاطر یک سری مسائل فوری و موقتی یا به‌اشتباه اعمال شده‌اند ممکن است گوگل در برخی موارد این صفحات را برای یک دوره زمانی در فهرست خود نگه دارد تا به وب‌سایت‌ها کمک کند بعد از رفع مشکل مربوطه خیلی سریع بازیابی شوند و مجدد به نتایج جستجو برگردند. (به‌عنوان‌مثال برای سایتی که بر هر دلیل قطع‌شده است و مجدد آنلاین و قابل‌دسترسی می‌شود)

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.