ابزار تست نسخه موبایلی سایت توسط گوگل
بدون دیدگاه
1,759

اگر می خواهید متوجه شوید سایتتان در گوشی های موبایل چگونه نمایش داده می شود، می تواند از ابزار تست گوگل استفاده کنید. این ابزار که گزینه ای بسیار مناسب و سریع است توسط گوگل در اختیار مدیران وب‌سایت‌ها گذاشته‌شده است تا بتوانند به کمک آن سایت موردنظر خود بررسی کنند و ببینند که آیا صفحات سایت با گوشی‌های موبایل سازگاری دارند یا خیر؟ این ابزار به‌صورت مستقیم از داخل حساب گوگل وبمستر قابل‌دسترس نیست و برای دسترسی می‌توانید در گوگل عبارت “Mobile Friendly test tool” را جستجو کنید و یا از لینک زیر استفاده کنید:

https://search.google.com/test/mobile-friendly

شما می‌توانید از بخش Mobile Usability نتایج کامل مربوط به بررسی نسخه موبایل سایت خود را به همراه گزارش‌ها و خطاهای مربوطه ملاحظه کنید. هم می‌توانید توسط ابزار تست گوگل درخواست بررسی آنلاین نسخه موبایلی صفحات موردنظر از سایت خود را بدهید و نتایج، گزارش‌ها و یا خطاهای موجود را مشاهده کنید.

نحوه استفاده از ابزار تست نسخه موبایلی سایت

استفاده از ابزار تست نسخه موبایل سایت، بسیار ساده است و فقط کافی است آدرس صفحه‌ای از سایت را که می خواهید بررسی شود در فیلد مربوطه (Enter a URL) وارد کنید و در کمتر از یک دقیقه نتیجه تست و بررسی انجام شده را ببینید.

بررسی نسخه موبایل سایت

نتیجه بررسی انجام شده شامل یک پیش نمایش از صفحه موردنظر در حالت نمایش بر روی یک موبایل است به همراه لیست خطاها و مشکلاتی که گوگل در صفحه موردنظر در حالت نمایش برای گوشی‌های موبایل پیداکرده است. این خطا و مشکلات در حقیقت مواردی هستند که در مشاهده سایت توسط کاربر در نسخه موبایل (صفحات نمایش کوچک) اثرگذار می‌باشند، به‌عنوان‌مثال استفاده از فونت‌های کوچک که در صفحات نمایش موبایل‌ها خواندن این نوشته‌ها برای کاربران سخت خواهد بود، یا استفاده از فایل‌های فلش که گوشی‌های موبایل قادر به خواندن و اجرا این فایل‌های نخواهد بود.

و البته شما می توانید هریک از صفحات داخلی خود را جهت بررسی انتخاب و لینک ان صفحه را درج کنید، به عنوان مثال من برای سایت سلام وبمستر لینک مروبط به صفحه معرفی و آموزش کار با گوگل وبمستر را قرار دادک که در تصویر زیر نتیجه را می توانید ملاحضه کنید.

درصورتی‌که ابزار تست نسخه موبایل به هر دلیلی نتواند به صفحه موردنظر دسترسی پیدا کند، یک پیغام خطا همراه با مشکل و خطای ایجادشده نمایش خواهد داد. این مشکل می‌تواند به خاطر قطعی اتصال به شبکه و اینترنت و یا آنلاین نبودن سایت باشد. همچنین توجه داشته باشید که این ابزار صفحه درخواستی شمارا مستقیماً توسط ربات گوگل فراخوانی و بررسی خواهد کرد و این بدین معناست که دسترسی به صفحه موردنظر ممکن است توسط دستورات فایل robots.txt برای ربات گوگل مسدود شده باشد.

تأثیر منابع مسدود شده هنگام بررسی نسخه موبایلی سایت

زمانی که از ابزار تست گوگل برای بررسی نسخه موبایل سایتی استفاده می‌شود، درصورتی‌که در آن سایت منابع و فایل‌های وجود داشته باشد که دسترسی به آن‌ها برای ربات‌های گوگل مسدود شده باشد (مثلاً فایل‌های css یا تصاویر سایت) یک پیغام هشدار تحت عنوان “blocked resources” در صفحه نتایج نمایش داده خواهد شد.

برای تست و بررسی دقیق‌تر باید این محدودیت‌های دسترسی برای ربات گوگل رفع شود زیرا یکی از همین منابع محدودشده می‌تواند باعث ناسازگاری نمایش سایت در گوشی‌های موبایل شوند. به‌عنوان‌مثال تصاویر با سایزهای بزرگ نیاز به اسکرول داشته باشند تا بتوان کل تصویر را دید، یا محدود شدن دسترسی به فایل‌های css ممکن است باعث شود فونت نوشته‌ها در نسخه‌های موبایل بسیار کوچک نمایش داده شود که خود یکی از خطاهای متداول در نسخه‌های موبایلی سایت‌ها است.

محدودیت استفاده از ابزار تست نسخه موبایلی سایت

هنگام استفاده از ابزار تست نسخه موبایلی سایت‌ها، گوگل هم برای تعداد درخواست‌هایی که از سمت یک کاربر ارسال می‌شود و هم تعداد درخواست‌هایی که برای بررسی یک دامنه مشخص ارسال می‌شود محدودیت‌هایی را قائل می‌شود. اعمال این محدودیت‌ها از سمت گوگل به دو دلیل است: اول اینکه به خاطر درخواست‌های بررسی زیاد کاربران، بار بیش از اندازه بر روی خود سرورهای گوگل وارد نشود و دوم اینکه به دلیل درخواست‌های زیادی که از سمت ربات گوگل برای فراخوانی و بررسی سایت انجام می‌شود بر روی سرور خود سایت نیز بار بیش از اندازه وارد نشود؛ بنابراین هنگام به‌کارگیری ابزار تست نسخه موبایلی سایت اگر با خطایی محدودیت استفاده مواجه شدید، چنددقیقه‌ای صبر کنید و مجدداً درخواست خود را ارسال کنید.

کلیه خطاهایی که توسط ابزار تست گوگل ارائه می‌شود، دقیقاً همان نوع خطاهایی است که در بخش Mobile Usability از گوگل وبمستر ممکن است نمایش داده شود.
دانلود فایل پی دی اف مقاله “تست و بررسی نسخه موبایلی وب سایت

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.