Rich cards: کارت‌های غنی، فرمت جدید نمایش نتایج جستجو در گوگل
بدون دیدگاه
1,123

کارت‌های غنی، فرمت جدید نمایش نتایج جستجو در گوگل

در تصویر زیر از سمت چپ به راست می‌توانید روند تغییر نمایش نتایج جستجوها را مشاهده کنید، در ابتدا نتایج جستجو فقط بر اساس متن و لینک‌های سایت ارائه می‌گردید، پس از اضافه شدن rich snippets و کدهای نشانه‌گذاری برای برخی از داده‌ها، جزئیات بیشتری مانند تاریخ، امتیازدهی، عکس و … به نتایج جستجو اضافه گردید و حال گوگل توسط قابلیت جدید خود به نام Rich Cards سعی در بهینه کردن نوع نمایش اطلاعات در نتایج جستجوها است. همان‌طور که در تصویر سوم می‌بینید نتایج به‌صورت کارتی نمایش داده می‌شود. کارت‌هایی که شامل تصویر نسبتاً بزرگ‌تر و توضیحات ضمیمه می‌باشند که به‌صورت یک نوار این کارت‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند و از این جهت به آن‌ها کارت‌های غنی (سرشار از اطلاعات دقیق و بصری‌تر) گفته می‌شود.

روند تغییر نمایش نتایج جستجوها در گوگل

این قابلیت در راستای موفقیت‌آمیز بودن rich snippet ها و به‌صورت نسخه تکامل‌یافته‌تر آن جهت بیشتر نزدیک کردن نتایج جستجو به رابط‌های گرافیکی و بصری ارائه‌شده است و کلیه دستورات و علائم نشانه‌گذاری که برای کارت‌های غنی استفاده می‌شود دقیقاً مانند دستورات و علائم نشانه‌گذاری است که برای rich snippets ها از schema.org استفاده می‌شود.

همه این تمهیدات که گوگل به کار می‌برد برای این است که یک تجربه خوب را برای کاربرانی که از گوشی‌های موبایل برای جستجو در اینترنت استفاده می‌کنند را به همراه داشته باشد.

 

rich cardsبا استفاده از این قابلیت جدید، نتایج جستجو مانند حالت فعلی به‌صورت عمودی و پشت سر هم نمایش داده نمی‌شود بلکه به‌صورت مجموعه‌ای از کارت‌ها است که مانند یک چرخ‌وفلک می‌توانید آن‌ها را به سمت راست یا چپ اسکرول کنید به‌خصوص درگوشی‌های موبایل که با حرکت انگشت خود بر روی صفحه‌نمایش به سمت راست و یا چپ هر دفعه یک نتیجه جستجو به‌صورت یک کارت ویزیت به شما نمایش داده شود، (حرکت به طرفین) و این کارت‌ها می‌توانند همگی مربوط به یک سایت باشند یا مربوط به نتایج مختلف از چندین سایت باشد.

برای مدیران سایت‌ها این‌یک فرصت جدید است تا بتوانند در نتایج جستجو همچنان قوی‌تر از قبل ظاهر شوند و کاربران و مخاطبین هدف بیشتری را برای سایت خود جذب کنند.

به‌عنوان‌مثال اگر شما یک سایت آموزش آشپزی دارید می‌توانید یک پیش‌نمایش بسیار زیبا و کامل‌تر ازلحاظ اطلاعاتی که قرار است در نتایج جستجو ارائه شود درست کنید به همراه یک عکس جذاب از هر نمونه غذا. حال این را در نظر بگیرید که این نمایش گرافیکی و بصری در نتایج جستجو چقدر می‌تواند تأثیرگذار باشد برای افرادی که به دنبال یک دستور پخت غذا هستند و در نتایج جستجو همراه با توضیحات یک عکس جذاب و زیبا مربوط به آن غذا را نیز می‌بینند.

در حال حاضر داده‌هایی که توسط کارت‌های غنی پشتیبانی می‌شوند “دستور پخت غذا” و “فیلم‌های سینمایی” است.

 

 

 

گزارش‌ها ارائه‌شده در بخش Rich Cards و نحوه استفاده از آن‌ها

گزارش‌ها ارائه‌شده در بخش Rich Cards به شما کمک می‌کند خطاهای مربوط به داده‌های ساختاریافته که در سایت خود به‌منظور استفاده از کارت‌های غنی نشانه‌گذاری کرده‌اید را شناسایی و رفع کنید. همچنین گزارش‌ها ارائه‌شده در این بخش، آدرس‌ها و بخش‌هایی را در اختیارتان قرار می‌دهد که می‌توانید اطلاعات بیشتری در خصوص پلت فرم Rich Cards گوگل به دست آورید.

نحوه استفاده از گزارش‌های ارائه شده در بخش Rich Card

درصورتی‌که گوگل هر نوع داده ساختاریافته مربوط به rich card ها را داخل سایت شما پیدا کند، گزارش کاملی از آن‌ها که شامل یک نمودار و جدول اطلاعات مربوطه است را در بخش Rich Card از کنسول جستجو خود ارائه می‌کند.

گزارش‌ها این بخش از کنسول جستجو گوگل در سه سطح ارائه می‌گردد:

  1. در صفحه اول از گزارش‌ها ارائه‌شده در بخش Rich Cards، بر اساس نوع داده‌هایی (از نوع کارت‌های غنی) که گوگل در سایت شما پیداکرده است، مجموع خطاها و نکات مهم مربوط به هر نوع کارت را دسته‌بندی و در جدولی در پائین نمودار ارائه می‌کند. دسته‌بندی داده‌ها در ستون “Card type” مشخص هستند، به‌عنوان‌مثال در شکل زیر نوع داده “Recipe” نمایش داده‌شده است که منظور داده‌های نشانه‌گذاری شده برای “دستور پخت غذا” است.

گزارش‌ها بخش Rich Cards در کنسول جستجو

  1. اگر بر روی داده‌های هر ردیف کلیک کنید اطلاعات سطح بعدی که مربوط به لیست خطاهای هر نوع کارت غنی است به همراه درجه اهمیت هر یک از خطاها نمایش داده می‌شود. در روبروی هر خطا در یک ستون به نام “severity” درجه اهمیت و شدت هر خطا بر اساس دو نوع “critical” یا “non-critical” مشخص‌شده است که منظور خطاهای مهم و یا خطاهایی با درجه اهمیت کمتر است.

به‌عنوان‌مثال وقتی روی گزارش‌ها مربوط به “Recipe” کلیک می‌کنیم همان‌طور که در تصویر صفحه بعد مشاهده می‌کنید در ستون اول تحت عنوان”Rule” لیست خطاها و قوانینی که رعایت نشده، آمده است. در ستون دوم تحت عنوان”Severity” درجه اهمیت هر خطا ذکرشده است و در ستون سوم تحت عنوان “Affected Cards” تعداد کارت‌ها یا همان مطالب و محتواهایی که نشانه‌گذاری شده‌اند و دارای این خطاها می‌باشند مشخص‌شده است.

گزارشی از تعداد کارت‌های غنی دارای خطا، درجه اهمیت هر خطا و نوع خطای مربوطه

  1. در صورتی در ستون “Rule” روی عنوان هر یک از خطاهای گزارش‌شده کلیک کنید سطح سوم گزارش‌ها نمایش داده می‌شود که شامل لیست صفحاتی است که در آن صفحات، داده‌های موردنظر همراه با خطا نشانه‌گذاری شده‌اند. با کلیک بر روی هر لینک، یک پنجره پاپ آپ باز می‌شود که شامل راهنمایی‌های لازم برای رفع آن خطا است.

به توصیه گوگل ابتدا خطاهای با درجه اهمیت بالاتر را که با عنوان “critical” مشخص‌شده‌اند را بررسی و رفع کنید و سپس به بررسی و رفع خطاهای با درجه اهمیت پائین تر که تحت عنوان”non-critical” مشخص‌شده‌اند اقدام کنید.

تاریخ بروز رسانی گزارش‌ها بخش Rich Cards

کلیه گزارش‌ها ارائه‌شده در این بخش مربوط به آخرین مرتبه‌ای است که ربات گوگل وب‌سایت شمارا بررسی کرده است و چنانچه بعد از بررسی گوگل، تغییری در سایت انجام دهید تحلیل و گزارش‌ها مربوط به داده‌های جدید در این بخش منعکس نخواهد شد تا زمانی که گوگل مجدداً سایتتان را بررسی کند.

در گزارش‌ها این بخش دو تاریخ نمایش داده می‌شود:

  1. در صفحه نخست از گزارش‌ها ارائه‌شده در بخش Rich Cards در قسمت بالای نمودار، یک تاریخ به‌عنوان “Status” نمایش داده می‌شود که مربوط به تاریخ آخرین باری است که ربات گوگل صفحات سایت شمارا بررسی و این گزارش‌ها را ارائه کرده است.
  2. یک تاریخ دیگر تحت عنوان “Last detected” نیز در سطح سوم گزارش‌ها این بخش نمایش داده می‌شود (پنجره مربوط به نمایش لینک صفحه‌ای از سایت که دارای خطا است) این تاریخ مربوط به آخرین باری است که ربات گوگل لینک موردنظر را بررسی کرده است؛ بنابراین ممکن است همچنان خطاهایی را مشاهده کنید که شما آن‌ها را در صفحه مربوطه رفع کرده باشید.

وضعیت کارت‌های غنی بر اساس درجه اهمیت خطاهای مربوطه

کنسول جستجو گوگل بر اساس درجه اهمیت خطاهای مربوط به کارت‌های غنی استفاده‌شده در سایت، یکی از ۳ وضعیت زیر را برای هر کارت در نظر می‌گیرد:

  • Invalid

کلیه کارت‌هایی که یک یا چند خطا با درجه اهمیت بالا دارند (critical errors)، آن‌هم در فیلدهای که باید حتماً توسط داده‌های ساختاریافته برچسب‌گذاری و تکمیل شوند با وضعیت “Invalid” مشخص می‌شوند.

البته کارت‌های با این وضعیت ممکن است خطاهای با درجه اهمیت پائین نیز داشته باشند. بهتر است که کلیه مشخصات و فیلدهای موردنیاز برای داده‌های که می‌خواهید به‌صورت کارت‌های غنی در سایت نشانه‌گذاری کنید را از بخش راهنمای گوگل برای وبمسترها استخراج و به‌صورت کامل از آن‌ها در محتوای موردنظر استفاده کنید همچنین می‌توانید قبل از انتشار کدها و نشانه‌گذاری‌های موردنظر در سایت خود، توسط ابزارهای تست گوگل صحت آن‌ها را بررسی کنید.

  • Enhanceable

این وضعیت شامل کارت‌هایی غنی است که دارای خطاهای با درجه اهمیت پائین هستند (non-critical errors) آن‌هم برای فیلدهای که تکمیل و مقداردهی به آن‌ها کاملاً اختیاری است.

کارت‌های که در این وضعیت قرار می‌گیرند همچنان می‌توانند توسط گوگل بررسی و تحلیل شوند اما بااین‌وجود بررسی و رفع این خطاها و تکمیل فیلدهای مربوطه با مقادیر صحیح می‌تواند واقعاً به گوگل در تحلیل و نمایش نتایج مربوطه در جستجوها کمک کند.

  • Fully-enhanced

این وضعیت مربوط به کلیه کارت‌های غنی استفاده‌شده در سایت است که به‌طور کامل کلیه فیلدهای اجباری و حتی اختیاری آن‌ها به‌صورت کامل و صحیح تکمیل و مقادیر آن‌ها مشخص‌شده است.

درجه اهمیت خطاهای هر کارت غنی

خطاهای هر کارت غنی با توجه به شدت و درجه اهمیت هر خطا جزء یکی از دسته‌بندی‌های زیر است:

  • Critical

این نوع خطاها که به‌عنوان خطاهای بسیار جدی و با درجه اهمیت بالا از آن‌ها یاد می‌شود شامل خطاهای مربوط به فیلدهای است که تکمیل و مقداردهی برای آن‌ها الزامی است.

به‌عنوان‌مثال فیلد name در کارت مربوط به یک دستور پخت غذا، یک فیلد الزامی است. کلیه کارت‌های که دارای خطاهای از این نوع می‌باشند توسط گوگل پردازش و تحلیل نمی‌شوند.

  • Non-critical

این نوع خطاها که درجه اهمیت پائینی داشته و خیلی حساس نمی‌باشند مربوط به کارت‌هایی است که فیلدهای اختیاری آن‌ها یا تکمیل‌نشده یا به‌اشتباه تکمیل و مقداردهی شده‌اند.

به‌عنوان‌مثال اگر برای دستور پخت یک کیک شکلاتی فیلد cookTime که مربوط به مدت‌زمان موردنیاز برای پخت این کیک است مقداردهی نشده باشد یا با یک مقدار اشتباه تکمیل‌شده باشد. کارت‌هایی که این نوع خطاها را دارند معمولاً توسط گوگل پردازش و تحلیل می‌شوند اما بااین‌حال بهتر است که این خطاها نیز برطرف شوند و این اطلاعات اضافی نیز برای کارت موردنظر تکمیل و به‌صورت صحیح مقداردهی شده باشند.

عدم نمایش گزارش‌های کارت‌های غنی در کنسول جستجو

درصورتی‌که هیچ‌یک از داده‌های موجود در سایت شما توسط داده‌های ساختاریافته برای به‌کارگیری کارت‌های غنی برچسب‌گذاری نشده باشند، در بخش گزارش‌های مربوط به Rich Cards از کنسول جستجوی گوگل هیچ گزارشی مشاهده نخواهید کرد و پیغام ” We did not find any structured data for rich cards on your website” نمایش داده می‌شود.

درصورتی‌که برای داده‌های موجود در سایت خود از کارت‌های غنی استفاده کرده‌اید و هیچ گزارشی در کنسول جستجو مشاهده نمی‌کنید، چند دلیل ممکن است وجود داشته باشد:

  1. ممکن است در حال مشاهده گزارش‌های یک سایت دیگر در کنسول جستجو هستید، مثلاً کارت‌ها غنی را در سایت خود با آدرس www اضافه کرده‌اید اما در کنسول جستجو در حال مشاهده گزارش‌های نسخه بدون www سایت هستید.
  2. ممکن است اطلاعات را به‌تازگی در سایت بروز رسانی کرده باشید. بایستی چند روزی صبر کنید تا گوگل سایت شمارا بررسی و گزارش‌های مربوطه را بروز رسانی کند.
  3. ممکن است دسترسی صفحات موردنظر برای ربات گوگل مسدود شده باشد. توسط ابزار Fetch as Google بررسی کنید که ربات گوگل به صفحات سایت دسترسی داشته باشد.

 

دانلود pdf مقاله : Rich Cards

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.