کیورد پلنر چیست؟

یکی از خدمات گوگل سرویس تبلیغاتی Adwords است که توسط آن اشخاص می‌توانند تبلیغ نمایش سایت خود را بر اساس کلمات کلیدی موردنظر به گوگل بدهند تا در صفحه اول و در کنار نتایج برتر جستجوهای گوگل، سایت ایشان نیز نمایش داده شود.

ازآنجایی‌که این تبلیغات یکی از منابع اصلی درآمدزایی گوگل است و بر پایه کلمات کلیدی بنانهاده شده است، گوگل باید در انتخاب این کلمات به مشتریان خود بهترین مشاوره را بدهد تا کلمات کلیدی دقیقی را تبلیغ دهندگان بتوانند انتخاب کنند و درنتیجه بازدیدکنندگانی که با آن کلمات وارد سایتشان می‌شوند جزء مشتریان هدفمند آن سایت قرار بگیرند و درنتیجه صاحبان این سایت‌ها حاضر باشند مجدد برای تبلیغات در گوگل هزینه کنند.

با توجه به اهمیت این موضوع، گوگل یک سرویس تحت عنوان keyword planner را برای اشخاصی که می‌خواهند از تبلیغات در گوگل استفاده کنند ارائه کرده است تا بتوانند بهترین پیشنهادهای کلمات کلیدی را همراه با میزان جستجوی انجام شده برای هر عبارت داشته باشند.
در روند انتخاب کلمات کلیدی سایت ما از ابزار Keyword planner می‌توانیم کمک بسیاری بگیریم و همچنین استفاده از این نرم‌افزار مستلزم دادن تبلیغ و پرداخت هزینه به گوگل نیز نیست.

در راستای بهینه‌سازی سایت و انتخاب کلمات کلیدی هدفمند، ابزار keyword planner لیست بسیار کاملی از تمامی عبارت‌های مرتبط با کلمه موردنظر را به همراه سایر گزارش‌ها مانند میانگین جستجو ماهانه هر عبارت در گوگل را ارائه می‌کند.

جهت استفاده از این ابزار نیاز است که از پروکسی استفاده کنید و کافی است در گوگل جستجو کنید “keyword planner” یا مستقیما از لینک زیر جهت ورود و ثبت نام استفاده کنید:

مراحل ثبت نام و دسترسی به کیورد پلنر

برای استفاده از سرویس کیورد پلنر فقط به یک حساب جی میل نیاز است و می‌توانید در این نرم‌افزار به صورت رایگان ثبت‌نام و از امکانات آن استفاده کنید. برای هدایت به صفحه مربوطه به این سرویس، در گوگل جستجو کنید google keyword planner یا مستقیم از طریق لینک زیر وارد شوید و مراحل زیر را دنبال کنید:

https://ads.google.com/home/tools/keyword-planner

۱- در صفحه نخست که برایتان باز می شود بر روی گزینه “Sign In” کلیک کنید.

صفحه ثبت نام و ورود به کیورد پلنر

۲- مشخصات اکانت جیمیل خود را وارد نمائید.

ورود به جیمیل

۳- پس از واردکردن مشخصات جی میل خود، وارد بخش تبلیغاتی گوگل یا همان گوگل ادز خواهید شد در این قسمت بر روی گزینه new google ads account کلیک کنید تا توسط همان اکانت جی میل برای شما یک اکانت ادورز ساخته شود (توجه داشته باشید سرویس کیورد پلنر درحقیقت بخشی از خدمات جانبی گوگل ادورز می باشد)

ایجاد اکانت گوگل ادز

۴- در مرحله بعد همان طور که در تصویر زیر ملاحضه می کنید گوگل از شما در مورد هدف اصلی تان از این تبلیغات و ساخت این کمپین سوال می کند که نیازی نیست گزینه ای را انتخاب کنید و در پایین صفحه مستقیم بر روی گزینه switch to expert mode کلیک کنید.

هدف تبلیغاتی شما در گوگل ادورز

۵- در مرحله بعد گوگل از شما می خواهد هدفی که باعث می شود این کمپین تبلیغاتی برای شما موفقیت آمیز باشد را انتخاب کنید که در این مرحله هم ما هیچ گزینه ای انتخاب نمی کنیم و از پایین همین صفحه گزینه “create an account without a campaign” را انتخاب می کنیم که توسط این گزینه شما درخواست می دهید یک اکانت ادور بسازید بدون اینکه بخواهید کمپین تبلیغاتی را راه اندازی کنید.

ساخت کمپین و مشخص کردن هدف تبلیغاتی در گوگل ادورز

۶- در این مرحله صرفا اطلاعات نمایش داده شده را توسط گزینه submit تائید کنید. از آنجایی که می خواهیم صرفا از خدمات کیورد پلنر استفاده کنیم نگران گزینه های مربوط به کشور و واحد پولی نباشد(چرا که اصلا ما در ایران به صورت مستقیم نمی توانیم از خدمات ادورز استفاده کنیم و در این گزینه ها نیز کشور ایران و واحد پولی ریال وجود ندارد و هدف ما صرفا گزارش ها و آمار ارائه شده توسط کیورد پلنر برای انتخاب کلمات کلیدی در روند سئو سایت است)

تائید اطلاعات در روند ساخت اکانت ادورز و کیورد پلنر

۷- ساخت اکانت گوگل ادز به پایان رسد و با کلیک بر روی گزینه explore your account می توانید وارد شوید

مرحله پایانی ساخت اکانت ادورز و استفاده از کیورد پلنر۸- شما الان وارد اکانت google ads خود شده اید و با کلیک بر روی گزینه tools and setting که در تصویر زیر با شماره ۱ مشخص شده است می توانید وارد بخش کیورد پلنر شوید (شماره ۲ در تصویر زیر)

دسترسی به کیورد پلنر از داخل گوگا ادورز

۹- بر روی گزینه “discover new keywords” کلیک کنید تا بتوانید اولین کلمات مورد نظر خود را وارد کنید و بر اساس آن، سایر کلماتی که مربوط به حیطه کاریتان می شود و توسط سایرین در گوگل جستجو شده اند را کیورد پلنر به شما ارائه کند

درج کلمه کلیدی در کیورد پلنر

۱۰- بسیار عالی، تبریک می گویم، مراحل ثبت نام اکانت شما به پایان رسیده و می توانید کلمات کلیدی مورد نظر خود را در بخش “start with keywords” وارد کنید و با کلیک بر روی گزینه get results پیشنهادات و گزراشات مربوط به کلمه کلیدی خود را ملاحضه کنید.

شروع کار با کیورد پلنر

آشنایی با امکانات و بخش های مختلف کیورد پلنر

معرفی بخش‌های مختلف این سرویس و اینکه چگونه می توانیم جستجوها و عبارت های مورد نظر خود را فیلتر کنیم

بخش های مختلف کیورود پلنر

  1. Your product or service

در این قسمت کلمه کلیدی که در ابتدا وارد کرده‌اید را ملاحظه می‌کنید و می‌توانید هر عبارت یا کلمه دیگری را در این بخش وارد و با کلیک بر روی get ideas پیشنهاد‌ها و گزارش‌های گوگل پلنر را در خصوص آن مشاهده کنید.

  1. Search terms

گزارش‌های مربوط به کلمه کلیدی که مستقیماً توسط شما وارد شده است.

  1. Keywords by relevance

گوگل در این بخش کلیه کلمات و عبارت‌های که مرتبط به کلمه کلیدی درخواستی شما بوده و در گوگل جستجو می‌شوند را همراه با گزارش‌های مربوط به هرکدام در این بخش ارائه می‌کند. کلمات ارائه‌شده در این بخش کلماتی هستند که می‌توانید برای تکمیل لیست کلمات کلیدی خود از آن‌ها استفاده نمایید.

  1. monthly searches

میانگین تعداد جستجوهای که برای هر کلمه در طول یک ماه در گوگل توسط اشخاص انجام می‌شود.

  1. Competition

میزان رقابت در هر یک از کلمات کلیدی.

البته این میزان رقابت با توجه به تعداد افرادی که خواهان دادن تبلیغ به گوگل برای جستجو آن کلمه هستند، تعریف می‌شود و از این بخش نمی‌توان نتیجه‌گیری کرد که اگر برای کلمه‌ای میزان رقابت Low است آن کلمه برای سئو و آمدن به صفحه اول گوگل کلمه ساده‌ای است و یا اگر برای کلمه‌ای high باشد آن کلمه سخت و پررقابت است.

  1. Suggested bid

در این ستون مبلغی برحسب دلار نمایش داده می‌شود که هزینه تبلیغ در گوگل برای نمایش سایت و ورود اشخاصی است که این کلمه را جستجو می‌کنند. گوگل به‌صورت میانگین به ازای هر کلیک کاربران و ورود آن‌ها به سایت این مبلغ را دریافت خواهد کرد.

یکی از مواردی که انگیزه سئو سازی سایت را می‌تواند برای شما بالا ببرد و ارزش آمدن سایتتان به صفحه اول را برایتان مشخص کند همین بخش suggested bid است تا متوجه شوید اگر نخواهید سایتتان را سئو کنید و مستقیم به گوگل تبلیغ بدهید، به ازای نمایش در صفحه اول گوگل چه هزینه تقریبی را بایستی پرداخت کنید. البته در خصوص قیمت‌های پیشنهادی گوگل و یا اینکه برای برخی از کلمات قیمتی اعلام‌نشده و … خود مبحث گسترده و مفصلی است که در خصوص دادن تبلیغ دادن به گوگل کاربرد دارد و به موضوع بحث ما مربوط نیست.

در انتخاب کلمات کلیدی خود بر اساس پیشنهادهای ارائه‌شده در نرم‌افزار keyword planner نیازی نیست به قیمت‌های ارائه‌شده در ستون suggested bid توجه داشته باشید و کم یا زیاد بودن این مبالغ را معیاری برای انتخاب کلمات خود قرار ندهید.

  1. Add To plan

درصورتی‌که تصمیم به سفارش تبلیغ در گوگل داشته باشید توسط این گزینه می‌توانید کلمه موردنظر را جهت سفارش تبلیغ انتخاب کنید.

  1. Download

توسط این بخش می‌توانید تمامی گزارش‌های ارائه‌شده را به‌صورت یک فایل اکسل خروجی بگیرید.

ستون سمت راست در ابزار keyword planner بر اساس کلماتی که برای تبلیغ دادن در گوگل انتخاب می‌کنید گزارش‌هایی را به شما ارائه می‌کند و در ستون سمت چپ سه بخش با عنوان‌های Targeting، Date range و Customize your search وجود دارد که کمک می‌کنند گزارش‌های مربوطه را بهینه و یا بر اساس نیازهای خود فیلتر کنید.

 

ابزارها و بخش‌های ارائه‌شده در ستون سمت چپ keyword planner

  1. All Location و All languages

توسط این بخش‌ها می‌توانید پیشنهادهای گوگل را بر اساس جستجوهای انجام شده توسط اشخاص در یک کشور یا بر اساس یک زبان خاص محدود کنید (پیشنهاد می‌شود به‌صورت پیش‌فرض همیشه این دو گزینه بر روی all location قرار داشته باشد)

  1. Google

این گزینه به شما اجازه می‌دهد که گزارش‌های ارائه‌شده را صرفاً بر اساس جستجوهای که فقط در گوگل انجام شده است دریافت کنید یا بر اساس همه جستجوهایی که اشخاص در تمامی سایت‌های متعلق به گوگل انجام داده‌اند، مشاهده کنید.

  1. Negative Keywords

درصورتی‌که بخواهید گزارش‌های ارائه‌شده شامل کلمه‌ای نباشد می‌توانید کلمه موردنظر را در این بخش فیلتر کنید و درنتیجه تمامی کلمات و عبارت‌هایی که به شما گزارش می‌شود شامل آن کلمه نخواهند بود.

  1. Date Range

توسط این گزینه می‌توانید گزارش‌های ارائه‌شده را بر اساس یک دوره زمانی محدود کنید.

  1. Keyword filters

توسط این بخش می‌توانید کلمات پیشنهادی گوگل را بر اساس میزان رقابتی که در آن کلمات وجود دارد (ازلحاظ مبلغی که برای تبلیغ آن کلمات باید پرداخت شود) فیلتر کنید.

  1. Keyword options

توسط تنظیمات این بخش می‌توانید یک سری محدودیت‌ها را بر روی گزارش‌ها یا کلمات کلیدی انتخاب‌شده برای استفاده در کمپین تبلیغاتی خود در google Adwords را انجام دهید که در مرحله انتخاب کلمات کلیدی نیازی به تغییر تنظیمات این بخش نیست.

  1. Keywords to include

درصورتی‌که بخواهید گزارش‌ها حتماً شامل یک کلمه یا عبارتی خاص باشد، توسط این بخش می‌توانید کلمه موردنظر خود را تنظیم کنید و درنتیجه تمامی کلمات ارائه‌شده حتماً شامل کلمه موردنظر خواهند بود.

 

بنابراین با کمک این نرم افزا و گزارش‌های ارائه‌شده، لیست کلمات کلیدی خود را بهینه و تکمیل‌تر می‌کنیم تا در مرحله بعد لیست نهایی کلمات کلیدی انتخاب‌شده را ازلحاظ سختی و آسانی و رقابتی بودن به ۳ دسته سخت، متوسط و آسان دسته‌بندی کنیم و به کمک استراتژی fiboKeyword کلمات نهایی را انتخاب و مراحل بهینه‌سازی سایت خود را آغاز کنیم.

دانلود پی دی اف مقاله: آشنایی با امکانات و قابلیت های کیورد پلنر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.